Wat mag ik nu wel en niet

Waar moet je rekening mee houden als je zwanger bent:

Je moet, als de eerste maanden van misselijkheid voorbij zijn, zorgen dat je gevarieerd eet. Groenten, fruit en vlees zijn goed voor je ijzergehalte.

Oppassen met:

Rauw vlees en kattenpoep

Vlees mag je dus eten, alleen mag je geen rauw vlees eten, dus: geen filet americain, geen carpaccio, geen osseworst, geen slecht doorbakken biefstuk.
In rauw vlees kan de bacterie Toxoplasmose voorkomen, welke schadelijk kan zijn voor de ongeboren baby.
Deze bacterie komt ook voor in uitwerpselen van katten, dus adviseren wij zwangeren geen kattebakken meer te verschonen en ook niet meer in de tuin te werken zonder handschoenen.

Rauwe melkproducten, ongewassen groenten en vacuumverpakte gerookte vis

Je moet ook voldoende melkproducten gebruiken, melk, kaas, yoghurt, alles mag, behalve kaas van rauwe melk. Op deze verpakkingen staat : au lait cru, als er pasteurisé of stérilisé op de verpakking staat is het veilig. De meeste soorten Brie en Camembert zijn van gesteriliseerde melk gemaakt dus deze mogen gegeten worden. Boerenlandkaas kan van rauwe melk gemaakt zijn: oppassen dus.
In rauwe melk kan de listeria-bacterie voorkomen, welke ook schadelijke voor de baby kan zijn.

Deze laatste bacterie kan ook voorkomen in ongewassen groenten.

In de tweede helft van 2007 heeft de voedsel en warenautoriteit geadviseerd aan zwangere vrouwen om geen vacuumverpakte gerookte vis meer te consumeren. Wel als de vis door en door verhit in, zoals in overnschotels.

Lever

In lever zit erg veel vitamine A, wat in grote hoeveelheden schadelijk kan zijn voor de baby. Dus geen gebakken lever meer eten, af en toe leverworst- of paté op je brood mag wel af en toe.

Roken

Tijdens de zwangerschap is het belangrijk dat geen van beide aanstaande ouders rookt. Meeroken van de zwangere is net zo schadelijk voor de ongeboren baby als zelf roken. De stoffen die in een sigaret zitten en vrijkomen zorgen er namelijk voor dat je bloedvaten gaan samentrekken waardoor er minder zuurstof bij de baby kan komen. Daarnaast wordt een deel van het hemoglobine gebonden aan koolmonoxide in plaats van aan zuurstof. Er zit dus minder zuurstof in je bloed. Dit alles verhoogt de kans op een te klein of te vroeg geboren kindje. Kinderen van ouders die tijdens of na de zwangerschap roken hebben een slechtere longfunctie op latere leeftijd dan kinderen van “rookvrije” ouders.

Stoppen met roken heeft zin in elke termijn van de zwangerschap, hoe eerder hoe beter. Mocht het stoppen niet lukken bespreek het met ons op het spreekuur, we kunnen je hierin begeleiden. Op de website www.stivoro.nl kan je ook meer informatie vinden.

Na de zwangerschap verhoogt roken de kans op wiegendood.

Alcohol

Het veiligst is om tijdens je zwangerschap helemaal geen alcohol te drinken. Hoe meer en hoe vaker je drinkt, des te groter zijn de risico’s. Veel mensen denken dat een enkel glas alcohol geen kwaad kan, maar uit onderzoek is bekend dat geen enkele hoeveelheid veilig is. De enige veilige keuze is om volledig alcoholvrij je zwangerschap te doorlopen. Als je tijdens je zwangerschap regelmatig veel drinkt heb je een groter risico dat je baby een hersenbeschadiging oploopt. In het ergste geval kan je baby het Foetaal Alcohol Syndroom (FAS) ontwikkelen. Een kind met FAS is in veel opzichten zijn of haar hele leven ernstig gehandicapt.

Drugs

De mogelijke complicaties die gedurende de zwangerschap kunnen optreden zijn vanzelfsprekend recht evenredig met de aard en hoeveelheid van gebruik. Drugs kan de ontwikkeling van het kind verstoren. Het vergroot de kans op aangeboren afwijkingen. Dit geldt voor alle drugs.

Zonnebank

Onder de zonnebank mag, niet te lang, niet te vaak! Af en toe is niet erg, maar let op voor je zwangerschapsmasker, dit blijf je altijd houden! Als je je niet lekker voelt, is het slim er mee op te houden.

In de sauna gaan mag, alleen niet in de warmste en niet helemaal bovenin. Voldoende drinken is belangrijke en mocht je je niet lekker voelen: kom er uit!